Sofia Karlsson & Svavar Knútur – Dubbelkonsert

24 september, 2023, 16:00 - 18:00

150kr – 200kr

Konserten är uppdelad i två separata delar. I den första delen får vi se Svavar Knútur och efter paus framträder Sofia Karlsson.

Den som har upplevt en föreställning av Svavar Knútur kommer att minnas den länge. Hans framträdanden är en känslomässig berg-och-dalbana mellan att bli rörd till tårar till att gråta av skratt. Genom att ge uttryck för smärtan av de långa vintrarna, såväl som sömnlösheten i den 24 timmars lysande isländska sommarsolen, har Svavar förvandlats till en glad och extraordinär musiker. Han berättar om det hårda men inte glädjelösa livet för folket i Islands karga Västfjord med ”bomullsmjuk, nordisk hänförd folkmusik” (Rolling Stone). Brisbanes Rave Magazine krediterade honom med en ”svimningsframkallande röst” och lyfte fram den underbara enkelheten och de ofiltrerade känslorna i hans låtar. Underhållning när den är som bäst!

Sofia Karlsson är en av landets mest älskade musiker med såväl egenskrivet material som tolkningar. Sofia har fyra Grammispriser i Sverige och en i Danmark. Hon har även belönats med Stockholm stads tonsättarpris, Prins Eugens Kulturpris och även tilldelats Dan Andersson-stipendiet. Sofia Karlsson har samarbetat med artister såsom Rebecca Törnqvist, Svante Thuresson, Rikard Wolff och Martin Hederos. Sofia kommer att framföra musik från albumet “Svarta ballader” och hålla jubileumskonserter. “Vi firar att det var 15 år sedan mitt album gavs ut och uppmärksammar samtidigt 100-årsdagen av Dan Anderssons död. Jag kommer att bjuda på en helafton bland blånande berg och flacka dalar, där jag själv har den stora äran att få spela på en gitarr som tillhört Dan Andersson”

Konsertpris: 150 kr/medlem eller 200 kr/ej medlem. Biljetter till konserterna kan köpas på Laholms turistbyrå/Teckningsmuseet och Ica Maxi Mellbystrand eller på nätet genom att klicka på knappen köp biljett samt vid entrén på konsertdagen i mån av plats.

Foto Sofia Karlsson: Frida Klang

24 september, 2023