Cinthio’s Banjo Tuba Trio – 20-talsjazz från New Orleans. FULLBOKAT

14 september, 2022, 17:30 - 21:30

350kr inkl mat

20-talsjazz från New Orleans. FULLBOKAT

Cinthio’s Banjo Tuba Trio bildades på våren 2015, med syftet att dyka djupare i arkiven för att skapa en repertoar som förutom jazzstandards innehåller bortglömda eller sällan spelade låtar. Alla tre medlemmarna har sedan tonåren spelat jazz i flera olika sammanhang. Jazzen föddes i New Orleans med inflytande från Afrika, Västindien, amerikansk folkmusik, europeisk klassisk musik och opera. Allt detta smälte samman under början av 1900-talet och kulminerade under 1920-talet. Trion spelar i huvudsak traditionell jazz från 20-talets New Orleans med några utvikningar i tid och ursprung. Tillbaka i tiden till ragtime från sekelskiftet och över Atlanten till Frankrike där jazzen fick ett starkt fäste under 30- och 40-talet. Tidens storheter, som blivit berömda och ihågkomna antingen genom kompositioner eller inspelningar, finns representerade i repertoaren. Louis Armstrong, den förste trumpetekvilibristen. Sidney Bechet, fransktalande kreol som tog med sig jazzen till Paris. Duke Ellington, som gjort sig känd i Sverige för sina kyrkokonserter med Alice Babs, gjorde sina första kompositioner i slutet av 20-talet. Trion består av rörblåsare, banjo och tuba. Klarinetten har anor från 1600-talet, saxofonen utvecklades under mitten av 1800-talet och fick senare ett starkt fäste i jazzmusiken. Spelas av Mikael Cinthio, som också sjunger. Banjon, slagverk eller ackordinstrument? Meningarna går isär men en sak är säker; den utgör musikens fasta punkt. Även om solisten behagar avvika från rytmen så finns banjon kvar med metronomisk precision. Spelas av Lennart Herlin. Tuban blev ofta valet av basinstrument då möjlighet till förstärkning saknades. Instrument fanns det gott om sedan många militärorkestrar lagts ned under början av seklet. Spelas av Christer Andersson.

Konserten är reserverad för medlemmar i Laholm Konsertförening. Bokar du flera platser måste samtliga vara medlemmar. I konsertpriset 350 kr ingår majskycklingfilé som Delihallen serverar från kl 17.30. Dryck beställes separat på Delihallen. Musiken börjar kl 19.00.

Biljetter till konserten inkl mat kan köpas i Bokhandeln Laholm eller på nätet genom att klicka på knappen köp biljett.

14 september, 2022
350kr inkl mat