Göran Söllscher & Hans Pålsson – Mästarmöte – Aerial Roots

125kr – 175kr

Göran Söllscher & Hans Pålsson

Mästarmöte – Aerial Roots

Två giganter inom den svenska konstmusiken– med ett samspel där gitarr och piano klingar sida vid sida och var för sig.

Göran Söllscher (gitarr) har sedan genombrottet 1978, då han kammade hem 1:a pris i Concours International de Guitare i Paris, hänfört publik världen över med sitt magnifika spel. Han har gjort ett tjugotal skivinspelningar för Deutsche Grammophon, och hans repertoar sträcker sig från renässansmusik via de klassiska gitarrkonserterna till nutida musik, ofta specialskriven för honom. i Guitar Foundation of America’s Hall of Fame.

Hans Pålsson (piano), som tillägnats över 60 (!) soloverk och pianokonserter, är för många bekant genom TV-programmet ”I döda mästares sällskap”. Han har framträtt som solist tillsammans med dirigenter som Rafael Frübeck de Burgos, Evgenij Svetlanov, Sixten Ehrling, Esa-Pekka Salonen och Okko Kamu och medverkar på omkring 25 skivinspelningar.

Konsertprogrammet i turnén sträcker sig från J S Bach, via Boccherini, Beethoven och Manuel María Ponce, till nyare tongångar av Daniel Börtz. Duon kommer även att framföra Ylva Freds specialskrivna verk Aerial Roots, ett verk som vuxit fram under den isolerade coronatillvaron. Ylva Fred utsågs 2018 till  Årets unga svenska kompositörer och tilldelades 2019 Sten Bromans Tonsättarstipendium.

Foto: Göran Söllscher:Per Martinsson
Foto: Hans Pålsson:Andreas Pålsson

Konsertpris: 125 kr/medlem eller 175 kr/ej medlem. Biljetter till konserterna kan köpas i Bokhandeln Laholm eller på nätet genom att klicka på knappen köp biljett samt vid entrén på konsertdagen i mån av plats.

26 oktober, 2022
125kr – 175kr